Ga naar hoofdinhoud

100% sociale inkoop

One stop shop

Facturatie op maat

Welkom bij twinpacT

Welkom bij twinpacT

T
twinpacT
9 september

Team twinpacT, hoe het allemaal begon

Het gebeurt wel vaker dat twee mensen met hetzelfde goede idee rondlopen. Veel minder vaak vinden deze mensen – in dit geval Maria Nguyen en Jos van Beuningen – elkaar ook daadwerkelijk. Ze besluiten om samen het idee naar een hoger plan te tillen. Het resultaat: sociaal inkoopplatform twinpacT. De missie? Mens en natuur laten groeien en bloeien door sociale ondernemingen te helpen zich sneller te ontplooien. ⁠Het zaadje voor sociaal ondernemerschap werd bij de oprichters van het sociale inkoopplatform – naast Jos en Maria ook Bardia Alaee – al lang geleden geplant. Maria deed met haar bedrijf CRE8 goede zaken, maar het kon nog beter: “We deden onderzoek naar de beste groeimogelijkheden en ontdekten dat de meeste potentie lag bij organisaties met een SROI-behoefte. Tijdens de corona-periode kregen we veel vraag naar cadeautjes voor werknemers, daar gingen we ons op richten. Met succes!”Dat bleef niet onopgemerkt. Maria vertelt: “Andere sociaal ondernemers kwamen naar ons toe met vragen over onze aanpak. Toen kwam het idee op van een verkoopplatform voor sociaal ondernemers. Ik heb dit besproken met een aantal mensen in mijn netwerk en de reacties waren enthousiast, vanuit overheden, ondernemers en ook vanuit investeerders.” ⁠

Via haar netwerk kwam Maria in contact met impactondernemer Jos van Beuningen, oprichter van The Flower Family. Die werd juist geconfronteerd met het feit dat het moeilijk was om met zijn bloemenbedrijf binnen te komen bij grote organisaties. “Grote bedrijven gebruiken vaak een centraal inkoopplatform met vaste inkoopkanalen. Daar is lastig tussen te komen. Weer andere organisaties doen juist heel veel decentrale aankopen, waarop ze nauwelijks zicht hebben en die vaak extra kosten met zich meebrengen. Een derde probleem is dat bedrijven moeite hebben om sociale ondernemers te vinden. Dat zijn vaak jonge, kleine clubs met een beperkt, regionaal bereik.” Deze inzichten brachten Jos op het idee van de 'sociale variant van bol.com'.

⁠Bardia Alaee heeft als marketeer ervaring met de ontwikkeling van (social) start ups. De wegen van Jos en Bardia kruisten elkaar bij The Flower Family, en al gauw kwam het idee voor het platform ter sprake. De belangrijkste conclusie was dat het platform in één keer goed moest zijn. Bardia: “Er is veel aandacht in de samenleving voor participatie, maar er zijn nog te weinig instrumenten om dat te faciliteren. Tegelijkertijd gebruiken veel organisaties al bijzonder geavanceerde inkoopsystemen. Aan dat niveau moet je je committeren wil je, als platform dat sociaal ondernemers en inkopende bedrijven aan elkaar koppelt, relevant zijn. Anders stel je iedereen teleur.”

team foto 1.jpg
De ontmoeting tussen twee impactondernemers

Maria en Jos troffen elkaar voor het eerst op 10 november 2022, en er was direct een klik. Maria: “We willen het allebei groot aanpakken én we zien een sluitend verdienmodel als basis om het project te laten slagen. Vanuit onze ambitie was financiering een belangrijk onderdeel: we hadden tijd en middelen nodig om de software ‘first time good’ te bouwen.” ⁠

Wat hielp, was het momentum. In de markt werd de behoefte aan een ‘verbindende factor’ breed erkend, en veel initiatieven bleken te klein van opzet om impact te maken. Er kwamen dan ook veel positieve reacties vanuit de fondsen, die zagen dat de tijd rijp was voor een platform dat sociaal ondernemers een landelijk en overkoepelend podium geeft bij middelgrote en grote oragnisaties en overheden. Niet alleen vanuit SROI-oogpunt, maar veel breder. Maria vertelt: “Dit resulteerde erin dat we een uitnodiging kregen van Tineke van het Anton Jurgens-fonds om ons plan te presenteren. Zij geloofde in ons idee én in ons. Ook Stichting DOEN en RABO Foundation schoven aan, dat gaf ons nog meer vertrouwen. We liepen de deur uit met de toezegging van een financiering.” ⁠

Daarmee was aan een belangrijke voorwaarde voldaan; nu was er werk aan de winkel. “Belangrijke vragen moesten beantwoord worden: wie worden onze zakelijke partners, welke naam kiezen we en welke uitstraling hoort daarbij, hoe richten we de organisatie in?” somt Bardia een paar hoofdthema’s op. Jos: “We starten met de bedrijven die op zoek zijn naar de invulling van hun SROI, maar dat is niet ons einddoel. Uiteindelijk willen we alle impactondernemingen verenigen op ons platform, zodat inkopen met impact eenvoudig en doeltreffend is. Dat is waarvoor we het doen.”

Samen maken we meer twinpacT.